Friday, March 27, 2015

Стиль проти дизайну

Мій батько був напівпрофесійним художником (Sunday painter), книжки з його ілюстраціями зіграли для мене в дитинстві формуючу роль. Як і багато інших дітей, я зачаровує ефектністю. Я забував все навколо, дивлячись як старанно вимальовуються б'ються гладіатори, мальовничі села, давньоримські руїни у світлі вранішнього сонця. Я вважав, що мистецтво - це "вміння добре малювати". Чим старанніше вимальовували деталі, ніж ськрупулезнєє виписані листя на деревах, тим краще художник - так оцінював я по своїй дитячій недосвідченої шкалою. Пізніше, я відкрив для себе комікси. А ще трохи пізніше, музеї. Максфілд Парріш (Maxfield Parrish) викликав у мене головний біль, і привів мене до думки, що я ніколи не стану художником. Пауль Клее (Paul Klee) за моєю оцінкою був "поганим художником", так як "не вмів малювати". Енді Уорхол (Andy Warhol) взагалі хитрував, так як в своїй роботі вдавався до помічників.

Сьогодні я не претендую на розуміння мистецтва, але я точно знаю, що мої ранні уявлення мали мало спільного з природою мистецтва, а лише спиралися на суто візуальні відчуття. Для мене мистецтво було видовищем, таким же як Діснейленд або цирк. Але ж тільки накатав на каруселях до запаморочення, і об'ївшись цукровою ватою до нудоти, почнеш розуміти реальну суть речей. Від відчуттів я перейшов до стилю. Людина-павук Стіва Дітко (Steve Ditko). Обкладинки альбомів рок-, потім соул-, а потім панк-груп. Я збожеволів на Стиле. Я не міг відрізнити погане від хорошого, зате точно знав, що круто, а що - ні.

Багато молодих Web-дизайнери - а вік більшості Web-дизайнерів, що приховувати, не перевищує 30 років - дивляться на свої таланти так само, як я дивився на поп-культуру. Або це круто, або це сміття. Вони помилково приймають Стиль за Дизайн, в той час як це дві абсолютно різні речі. Дизайн забезпечує спілкування на всіх рівнях. Він говорить вам, де ви знаходитесь, підказує вам, що ви можете зробити, і допомагає вам це зробити. Стиль же тавтологічен по природі; він свідчить про відсутність стилю. У візуальному сенсі, стиль - один з аспектів дизайну; в комерційному сенсі, стиль може служити засобом передачі фірмових відмінностей.

Але в той же час він може видати презирство дизайнера до самого предмету своєї роботи. "Так, ось тут сторінка виглядає нуднувато, додамо парочку ліній, а тут меню, що б знали, що я можу придумати що те і трохи краще, ніж написано в завданні ". На цьому рівні стиль виступає як специфічний жаргон, прийнятий в тусовці, але мало зрозумілий відвідувачу сайту і не має відношення до призначення самого сайту. Природно такий стилістичний підхід може тільки зашкодити мети створення сайту . Ось тут-то і з'являються фахівці з користувача інтерфейсу і стверджують, що сайт зазнав невдачі через падкості на крутий стиль.

Дизайнери, для яких Стиль - найважливіше, можуть досягти успіху лише у випадку, коли життя дозволяє їм розкіш вибирати замовлення, до яких підходять їх стильові смаки. Більшість web-дизайнерів не мають такого щастя. Але це не зупиняє їх від спокуси застосувати стилістичні новації провідних дизайнерів до тих проектів, над якими їм доводиться працювати. Ось так і з'являються на світ сайти електронної комерції схожі на круту кислотну дискотеку, інформаційні сайти розцяцьковані часом сліпуче красивими, але найчастіше просто збивають з пантелику і недоречними заставками.

Раніше Web був нудний як телефонна книга. Тепер же він схожий на галерею дизайну. По суті, він схожий на галерею робіт 20 добре відомих дизайнерів, чиї стилі копіюються раз за разом молодими дизайнерами, які вважають себе їхніми учнями. Для них уже стерлася грань між графічним та інформаційним дизайном. Так само як і грань між реальним стилем, що випливають із суті проекту, і похідним вінегретом, який у більшості проектів виглядає просто безглуздо.

Коли Стиль зводиться в ранг фетиша, сайт починає відлякувати відвідувачів, завдає неприємностей користувачам і компаніям, які платять гроші за такі сайти. Коли дизайнери на самому початку своєї роботи не задаються питанням, хто буде відвідувачем сайту, що і для чого вони будуть на ньому робити, тоді на світ народжуються безглузді цукерочки, через яких слово "краса" втрачає позитивне забарвлення - принаймні в певних колах.

Вся справа в тому, що ми живемо в суспільстві, де панує поверхню (і де страшаться заглянути під поверхню). У культурі споживання, коли ми готові викласти 200 доларів за тенісні туфлі тому, що вони круто виглядають, а пісні Джефа Бека використовуються в рекламі , найголовнішими товарами є блискітки і мішура.

Протягом останнього року робота в Flash стала синонімом web-дизайну. Якщо ваша сторінка не співає і не танцює, значить вона не досить хороша - а чи не крута, так це точно. У Flash (SWF) створюються чудові роботи, і вони отримують належне визнання на різноманітних конкурсах - особливо на традиційних конкурсах високого рангу, де "цифрові кліпи" передують багатомільйонним телевізійним рекламним роликам. Судді на таких конкурсах очікують побачити в тв-рекламі яскраву ідею і професійну роботу, пред'являючи до них вимоги вищі, ніж до звичайних комерційним фільмам. Не дивно, що вони очікують такого ж карколомного ефекту і від web-сайтів.

Громіздкі, химерні експерименти з DHTML і Flash отримуватимуть призові премії доти, поки судді будуть продовжувати дивитися на них в самих новітніх браузерах на широких екранах своїх Mac G4 або PC Pentium, підключених до Інтернету по швидкісних лініях T1. І природно, вони будуть отримувати призи, якщо тільки вони їх гідні за якістю дизайну та програмування. Тут мова не про погане дизайні. Ми говоримо про самому якісному дизайні - але про дизайні лише певного типу.

Більшість моїх колег робить такі сайти. У мене щелепа відвалюється, коли вони мені показують свої роботи, і я тільки радію за них, коли вони повертаються додому із заслуженими призами. Але в той же час я відчуваю занепокоєння.

Я турбуюся тому, що такий тип дизайну, прийнятний в певних ситуаціях і неприйнятний в багатьох інших, є єдиним, які отримують визнання. Ось чому саме цей тип дизайну молоді дизайнери старанно імітують не тільки на своїх персональних сторінках (що прекрасно), але і в комерційних проектах, де такий дизайн приносить шкоду.

Я турбуюся тому, що молоді дизайнери, що плутають стиль з дизайном, вчаться копіювати прийоми і стилістичні новації своїх кумирів, але забувають про прийоми передачі інформації, властивих Web. Спецефект "сповільненою кулі" прекрасний для "Матриці", але не для документального фільму. А так як по більшій мірі Web-дизайн - це інформаційний дизайн (або принаймні це так мається на увазі), щеплення графічних стилістичних наворотів до інформаційних сайтів не йде на користь всьому Web-у, більш того - Web від цього стає ще більш складним і заплутаним.

Я турбуюся тому, що є дизайнери, які не прагнуть створити свій власний індивідуальний стиль, не кажучи вже про те, щоб створити стиль спеціально для конкретного проекту. Тому що люди, що набирають дизайнерів на роботу, не володіють достатнім критичним підходом, і приваблюють тих, чиє портфоліо демонструє володіння "крутими" ефектами, до проектів, де їх еквілібристика буде виглядати просто шкода. ("Так з вашим талантом ми всіх поставимо на вуха"). Тому що з часом традиційні дизайнери, які дійсно розуміють, що таке фірмовий стиль і інформаційний дизайн, і які дійсно розуміють різницю між стилем і дизайном, прийдуть на цей ринок і витіснять тих небагатьох молодих дизайнерів, які так і не змогли зрозуміти суть ремесла, яким вони займаються.

Я турбуюся за Web, бо надто мало дизайнерів працює в тій широкій ніші, що розташована між сайтами-цукерками та сайтами-скелетами, тобто там, де і повинен розвиватися Web. І все менше і менше залишається стимулів для web-дизайнерів залишатися в цій ніші. Адже незважаючи на те, що їхня робота подобається web-користувачам, вона не отримує абсолютно ніякого визнання з боку клієнтів, хіба що у вигляді оплати за роботу. ("Господи, сайт завантажився так швидко і чудово працював навіть у IE3, що встановлений на старенькій Dell мого тата". Ви коли-небудь чули, щоб члени журі усіляких web-конкурсів таке говорили? Я теж немає).

Але найбільше, я турбуюся за користувачів Web. Тому що після шести років після початку комерційного освоєння Web, вони як і раніше відчувають труднощі при спробі знайти що-небудь, вони як і раніше задаються проклятим питанням, чому так важко читати текст на Web-сторінках - а адже більшу частину часу в Web вони проводять саме за цими заняттями.

До тих пір, поки наше суспільство цінує Стиль вище Дизайну, поверхня вище суті, ситуація не покращиться. Дивно, але практично так само я думаю кожні чотири роки, коли настає час йти на виборчу дільницю.

No comments:

Post a Comment

Женские бюстгальтеры размер стиль чашки Женские ботинки женская обувь высота каблука Женская обувь на каблуках Женские блейзеры и костюмы мода стиль ландшафтний дизайн дерева рослини сад харчування, дієти салат сік сніданок маркетинг ідея товар споживач сільське господарство вирощування тварини корми Краса і здоров'я волосся обличчя шкіра маркетинг клієнт компанії послуги реклама дієти рецепт салат харчування Краса і здоров'я волосся обличчя харчування створення сайту просування управління хостинг створення сайтів інтернет компанії створення сайтів інтернет сайт пам'ятки замок музей палац дачне господарство гриби насіння плоди Будівництво будинків котеджів проекти Охорона безпека ворота двері велотехника велосипед колеса покришки рами Ремонт та облаштування дизайн приміщення Інтернет-маркетинг бізнес сайт любовь к Парижу, отдых в Париже садова техніка газонокосарки мотоблок обладнання персонал резюме робота резюме робота роботодавець Любовь и семья працевлаштування досвід співбесіди Блог о женщинах и мужчинах Меблі та інтер'єр бізнес гроші фінанси автомобіль авто запчастини машини www.myyunku.com www.nicesoft.ru www.naqatube.com www.nurotaxtb.uz www.pushkin-museum.ru www.pozitiff.info www.rap-z.ru www.qazaqpen-club.kz www.russkie-pesni.com www.rixtechtools.com